VOORSTELLING SECTORFONDS

Sociaal Fonds voor Afhandeling op Luchthavens

T: 0

Het SFAL-team tot je dienst


De raad van bestuur van de SFAL bepaalt het strategisch beleid.

De president zorgt voor de uitvoering ervan.


Samen met de stafmedewerker, de boekhoudster/dossierbeheerder en de consulent leidt de voorzitter het beheer en de werking van de organisatie in goede banen.


De gespecialiseerde dossierbeheerder garandeert een efficiënte dienstverlening in termen van bijkomende sociale voordelen en tussenkomst in opleidingskosten.


De consulent is het flexibele aanspreekpunt voor bedrijven, onderwijs- en opleidingsinstellingen en voor tal van andere organisaties. Zij is op diverse fora het uithangbord van het SFAL en neemt actief deel aan promotieactiviteiten voor de beroepen uit de sector en de opleidingen die ernaartoe leiden.



Dirk Meert

Voorzitter SFAL


Geert Heylen

Stafmedewerker


Yuliya Voloshyna

Boekhoudster

Dossierbeheerder

sfal@sftl.be

Tel : 02 424 30 80



Katrien Timmermans

Sectorconsulente

katrien.timmermans@sfal.be

Gsm: 0474 25 47 54



De sector

De werkgevers en hun arbeiders zijn actief in de sector van goederenbehandeling en passagiersstromen op luchthavens.


Hun hoofdactiviteit bestaat er in om in opdracht en voor rekening van klanten te zorgen voor de grondafhandeling van de vliegtuigen en voor behandeling van luchtvracht en bagage.





De opdracht


Het Sociaal Fonds voor de Afhandeling op Luchthavens (SFAL) werd opgericht bij CAO van 11 december 2009.


Het SFAL is het Fonds voor Bestaanszekerheid voor de ondernemingen van de sector afhandeling op luchthavens die behoren tot de RSZ-categorie 283 (PC 140.04). Het SFAL is enkel bevoegd voor de arbeiders.


Het SFAL wordt gefinancierd door een werkgeversbijdrage van 0,80% die geïnd wordt door de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ). Deze werkgeversbijdrage wordt berekend op de lonen van de arbeiders waarvan de prestaties aangegeven worden aan de RSZ, categorie 283.



De werking

De raad van bestuur van het SFAL is paritair samengesteld uit vertegenwoordigers van de representatieve werkgeversorganisaties en werknemersorganisaties uit de sector.


Deze raad bestaat uit 12 leden:

- 6 vertegenwoordigers van de werkgeversorganisaties FEBETRA en UPTR.

- 6 vertegenwoordigers van de werknemersorganisaties: ACV-TRANSCOM en ABVV-BTB.




Kerntaken van het SFAL

 Het SFAL heeft drie grote opdrachten te vervullen:


 1. De arbeiders uit de sector afhandeling op luchthavens hebben recht op aanvullende sociale voordelen. Deze voordelen werden door de sociale partners via   diverse CAO's toegekend. Het SFAL zorgt voor de uitbetaling aan de arbeiders of voor de terugbetaling aan de werkgevers.


 2. Het SFAL stimuleert de permanente vorming van arbeiders uit de sector. Ze voorziet een financiële tussenkomst in de kosten van de werkgevers voor opleiding   en bijscholing van hun arbeiders. Bovendien ondersteunt het SFAL ook opleidingspartners om een kwaliteitsvol opleidingsaanbod uit te werken dat beantwoordt aan   de behoeften van de sector.


 3. Het SFAL spant zich in om de knelpunten in de sector op het vlak van werkgelegenheid en bestaanszekerheid weg te werken. Daarvoor worden er convenanten   met de Vlaamse overheid afgesloten.


Share by: